Szanowny Czytelniku!
W związku z nowym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) prosimy Cię o ponowienie zgody na wykorzystanie plików cookie.
Dbamy o Twoją prywatność.
Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili w stopce strony, klikając w link "RODO".

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Copernicus Center Press, w tym zapisywane w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Kto będzie administratorem Twoich danych?
Administratorami Twoich danych będziemy my: Copernicus Center Press z siedzibą w Krakowie (dalej także będziemy używać skrótu „CCPress”).

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?
Przetwarzamy te dane w celach opisanych w naszej polityce, między innymi aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom.

Komu możemy przekazać dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania - oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „Tak, zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności CCPress, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego w stopce strony.

Tak, zgadzam się
Nie teraz
Copernicus Center Press
KSIĄŻKA TYGODNIA
Filozofia dowcipu. Humor jako siła napędowa umysłu (wydanie II)

Humor i śmiech stanowią jedną z cech przynależnych wyłącznie gatunkowi ludzkiemu. Nie wszyscy jednak śmiejemy się z tych samych rzeczy, a przynajmniej uważamy je za zabawne w różnym stopniu.

 

Od czego zatem zależy poczucie humoru?

 

Teraz -40%

 

KATALOG

Filmy

Z autografem

Biografie

Etyka

Filozofia ekonomii

Filozofia nauki

Filozofia prawa

Historia filozofii

Kognitywistyka

Kosmologia

Lingwistyka

Logika

Matematyka

Nauka i religia

Nauki ewolucyjne

Michał Heller

Wydania kieszonkowe
Seria Piąty Wymiar
Seria Nauka i Religia

Wiek empatii - Mądre Książki

2019 - 09 - 04 / 09:56

 

Wiek empatii jest książką niezwykłą. W dosyć szerokiej tematycznie dywagacji zawierającej takie zagadnienia jak emocjonalny transfer, przekaz kulturowy, pocieszanie, ukierunkowana pomoc oraz teoria gier, de Waal dowodzi, że empatia — umiejętność rozumienia stanu emocjonalnego innych — jest unikalną właściwością, która umożliwia organizmom społecznym koegzystowanie. W książce obecna jest nadrzędna idea mówiąca, że większość naszych najbardziej wzniosłych cnót ma swoje odpowiedniki (wzorce? genezę?) w królestwie zwierząt i jest istotną częścią mechanizmu ewolucyjnego. Empatia jest tym, co nas spaja w społeczeństwach, w grupach. I właśnie o tym jest ta książka — o empatii jako fundamencie istnienia.

 

Ta książka jest przede wszystkim szczegółową eksploracją emocji zwierzęcych (przede wszystkim empatii ale nie tylko) i tego, jak zadziwiająco odpowiadają one emocjom ludzkim. W trakcie lektury wyłaniają się dwa główne wątki; pierwszy mówi o potrzebie uznania zwierząt za stworzenia bardzo nam bliskie i traktowania ich z należytym szacunkiem i empatią. Drugi wątek dotyczy dwoistości ludzkiej natury. Dobra i zła, które są naszym udziałem w codziennym życiu. Zazwyczaj słyszymy tylko tej gorszej części, której istnienia się wstydzimy (gwałty, grabieże, morderstwa, przemoc, oszustwa), a o której przypominamy sobie podczas oglądania codziennych serwisów informacyjnych. Frans de Waal wlewa w nasze serca otuchę, mówiąc (i udowadniając), że nie tylko ta ciemna ale też lepsza strona naszej natury jest zakorzeniona w nas głęboko. Oba aspekty ludzkiej natury są w istocie instynktami, atawizmami o długiej historii ewolucyjnej i nie są jedynie dobrodziejstwem inwentarza cywilizacji. Co ważne ­– te nasze lepsze strony nie są wcale aż tak kruche i delikatne jak niektórzy chcieliby wierzyć. Oczywiście stawia to nowe światło na problem dychotomii: natura – kultura, i nakazuje się zastanowić, czy rzeczywiście jest tak, że ludzkie społeczeństwa nie przetrwałyby bez zdobyczy cywilizacji takich, bez instytucji, które je odgórnie kontrolują.

 

Chociaż ta książka jest napisana wyraźnie w stylu konwersacyjnym i jej docelową grupą czytelniczą jest luźno rozumiany ogół (od laików, przez pasjonatów po naukowców), to jest bogata w gęsto zapakowane cenne treści. Wiek empatii nie tylko zapoznaje czytelników z obecnym stanem wiedzy nauki o behawioryzmie zwierząt ale także opisuje w jaki sposób naukowcy zdobywają tę wiedzę. Autor przytacza (niejednokrotnie w charakterze anegdot) opis szeregu eksperymentów wykorzystywanych do zrozumienia zdolności zwierząt, w tym dosyć dużej ilości eksperymentów prowadzonych przez samego siebie i swoich współpracowników. Autor również nie boi się również opowiadać o własnych wrażeniach na temat życia w społeczności ludzkiej; szczególnie interesujące mogą być jego spostrzeżenia na temat różnic między europejskimi i amerykańskimi poglądami na ludzką naturę.

 

W zasadzie jako coś w rodzaju skrótu czy tez esencji tej książki można przeczytać jej rozdział siódmy „Krzywe drzewo”, który jest też rozdziałem ostatnim. Znajduje się tam doskonałe podsumowanie tego, co autor chce nam przekazać i co chce, aby czytelnik zrozumiał i zapamiętał. Można przeczytać całą książkę i powtórnie rozdział siódmy albo najpierw rozdział siódmy a później całość. Wszystko jedno. Książka jest na tyle warta lektury, że nawet powtórki jej nie zaszkodzą.

 

Lektura tej książki stale przypominała mi o naszej, ludzkiej arogancji. Cywilizacja nie powstała wtedy, kiedy człowiek zszedł z drzewa (mówiąc metaforycznie oczywiście); jej zaczątki, pierwotne formy powstały nieco wcześniej. Oczywiście nie mówię tu o kodyfikacji i spisywaniu zasad i reguł współżycia. Pewne zasady musiały zaistnieć i poszczególni członkowie społeczności musieli się dp nich dostosować, aby przeżyć. De Waal dostarcza empirycznych dowodów w postaci badań naukowych, które pokazują, że wiele gatunków (szczególnie małpy człekokształtne) wyraźnie wykazują empatię wobec siebie; w tym dbanie o siebie nawzajem, dzielenie się zasobami, a nawet zaangażowanie w coś w rodzaju polityki.

 

Jest to łatwa, przystępna, po prostu dobrze napisana i tyleż interesująca i pouczająca lektura. Autor chyba właśnie po to pisał — aby było jasno, przejrzyście, zrozumiale i aby dało się zapamiętać. Można przypomnieć sobie tutaj myśl Mickiewicza, który chciał, aby jego książki zbłądziły pod strzechy. Tak samo de Waal chce, aby jego myśli wędrowały przez granice. Autor bardzo się stara, aby czytelnicy zrozumieli, że jakkolwiek uważamy się za wyjątkowe stworzenia (i pewnie słusznie), to świat zwierząt i natura może nas zaskoczyć. Skupia się właśnie na tym, aby otworzyć nam oczy na naszych kuzynów z rzędu naczelnych.

 

Frans de Waal napisał książkę piękną i mądrą, mówiącą o tym, że empatia jest bardzo głęboko zakorzeniona w naszej naturze i jest jej immanentną częścią, choć czasami może się wydawać, że człowiek jako gatunek zatracił się w nienawiści. Prymatolog udowadnia swoją tezę, opisując zwyczaje swoich podopiecznych. Ku pocieszeniu.

 

Rafał Siemko - Mądre Książki